maanantai 22. syyskuuta 2014

White Cliffs of Dover



























Doveriin pääsee Lontoosta kätevästi joko junalla tai bussilla. Junalla pääsee nopeammin, mutta bussilla lähes ilmaiseksi. Siksipä köyhänä turistina päädyin tietenkin halvempaan vaihtoehtoon. National Express -bussi liikennöi Doveriin kahdessa ja puolessa tunnissa. Matkat maksoivat kuusi puntaa suuntaansa, kun juna olisi maksanut yhteensä 60 puntaa.

Doverin ehtii nähdä päivässäkin, jos matkan tarkoituksena on pelkästään liitukivikallioiden ihailu. Satamakaupungin keskustasta kävelee 15-20 minuutissa White Cliffs Visitor Centreen, josta alkaa kaunis South Foreland Lighthouse Walk. Reissun päämääränä on St Margaret's Baylla sijaitseva majakka, josta löytyy myös kahvila. Kesäaikaan kahvila on auki joka päivä, mutta syyskuusta eteenpäin se on auki muutamina päivinä viikossa. Samaisena torstaina, kun tein oman kävelyretkeni, majakka oli luonnollisesti kiinni.

Kirkkaana päivänä kallioiden päältä näkee Ranskaan asti, joka on vain 22 mailin päässä Doverista. Minulle sattui aurinkoinen ja lämmin päivä, mutta niin usvainen, ettei Ranskan näkemisestä ollut mitään toivoa. Hyvä, että merellä seilaavat laivat erotti juuri ja juuri.

Visitor Centresta majakalle on noin 40 minuutin kävelymatka. Polku kulkee kallioiden päällä ja ihan kallioiden reunallekin pääsee istumaan ja tuijottelemaan alla aukenevaa kymmenien metrien pudotusta. Minulla on yleensä ollut tapana istua jos jonkinlaisen rotkon reunalla, mutta tällä kertaa olin yksin liikenteessä, enkä siksi ollut läheskään yhtä uskalias kuin aiemmin.

Ilmeisesti kalkkikivikalliot eivät ole edes kovinkaan kestäviä, sillä niiden on uutisoitu romahdelleen mereen silloin tällöin. Yhden syvän railon bongasinkin jalkojeni juuresta ja hyppäsin kiireesti sen yli kiinteämmälle maalle. 
Kävely majakalle oli aivan ihana, joten en tietenkään malttanut kääntyä heti takaisin sinne päästyäni. Näköalapaikkoja oli reitin varrella aika huonosti, joten kokonaiskuvaa valkoisista kallioista en saanut. Parhaiten kalliot näkyisivät tietenkin mereltä käsin.

Majakalta lähdin kävelemään vielä eteenpäin, ja sen reitin varrelta löytyikin hieno näköalapaikka liitukivikallioiden päällä lepäävään Dealin kaupunkiin. Pian sen jälkeen jouduin kääntymään takaisinpäin, sillä en halunnut myöhästyä Lontooseen lähtevästä bussistani.

Matkatunnelmia reissun varrelta näkee seuraavista (laadultaan mitä parhaimmista) kuvista. Mitäpä pienestä rakeisuudesta, kun on niin aurinkoinen malli.

sunnuntai 21. syyskuuta 2014

Yksinäistä matkustamista




Kerrankin voidaan palata ajassa ihan vain muutama päivä taaksepäin, sillä viime viikon keskiviikkona lähdin käymään Doverin satamakaupungissa, Englannin kanaalin rannalla.

Doveriin minut houkuttelivat valkoiset liitukivikalliot, joihin en ole törmännyt missään muualla päin maailmaa.

Doverin reissu oli sinänsä historiallinen kokemus itselleni, koska silloin matkustin ensimmäistä kertaa yksin yli yön kestäneellä reissulla. Yksinäisiä päiväretkiä olen tehnyt aikaisemminkin, mutta se ei ole ollenkaan sama asia.



Yksin matkustamisesta mainitaan aina kaksi hyvää puolta. Ensinnäkin silloin saa kuulemma tehdä juuri sitä mitä huvittaa ja toisekseen oppii sen, että pärjää hyvin yksin. Minä tulin tulokseen, että yksin matkustaminen on aika tylsää. Sen olen tiennyt jo pitkään, että pärjään kyllä aina jotenkin ja saan asiani hoideltua reissujeni aikana. 

Siksi en kokenut minkäänlaisia euforisia tunteita, kun matkat, yöpyminen, syöminen ja muu liikkuminen soljuivat mukavasti eteenpäin. Minulla on ollut myös aina niin hyviä reissukumppaneita mukanani, etten ole kokenut joutuvani tekemään musertavia kompromisseja pitkienkään reissujen aikana. Hyvin ollaan aina saatu reissusuunnitelmat tehtyä, ja jos mielenkiinnon kohteet ovat eronneet jossain kohdin, on ollut ihan ok erota hetkeksi aikaa. Minulla on esimerkiksi paha tapa nuohota kaikki kiinnostavat museot ja taidenäyttelyt, kun taas joitain matkakumppaneitani eivät edellä mainitut asiat ole juuri kiinnostaneet. Siksi ollaankin sovittu aina treffit myöhemmälle ajankohdalle ja sitten tehty yhdessä kaikkia kivoja juttuja.



Parasta reissuissa on ehkä kuitenkin reissun jakaminen jonkun kanssa. Yhteinen fiilistely hienojen juttujen äärellä. Yhteiset kahvi- ja ruokahetket sekä pelkkä hengailu puistoissa, portailla tai aukioilla.

Joka tapauksessa kyllä reissuun kannattaa lähteä yksinkin, sillä aina matkustelusta saa tosi paljon itselleen. Ja niin sain myös tällä reissulla, vaikka yksin ravintolassa syöminen onkin yhdenlainen painajainen minulle.

Ps. Kävipä niin hauskasti, että juuri kun olin saanut tämän postauksen lähtemään, menin lukemaan Juhanin kirjablogia, jossa puhuttiin sattumalta myös yksinäisestä reissaamisesta. Luettuaan Hemingwayn Vanhus ja meri -teoksen Juhani kyseli, että "mitä antaa seikkailu, jolle lähdet yksin? Eikö kaikkein tärkeintä kuitenkin ole se, keiden kanssa kaiken jaamme?". Kyllä se jakaminen ja yhdessä kokeminen on vaan niin siistiä! :)

tiistai 16. syyskuuta 2014

Veren ravitsemat maat



Tower of Londonin pihamaalle on rakennettu käsittämättömän puhutteleva taideteos ensimmäisessä maailmansodassa kuolleiden brittisotilaiden muistoksi.

Towerin ympäriltä löytyy yhteensä 888 246 käsintehtyä keraamista unikkoa. Kukkien lukumäärä on sama kuin brittiläisen armeijan kokemat henkilömenetykset ensimmäisen maailmansodan aikana. Muistoteoksen nimi on kuvaavasti Blood Swept Lands and Seas of Red. Unikkoja pystytetään Towerin pihalle joka päivä lisää. Viimeinen kukka istutetaan marraskuun 11. päivänä.

Punaisen unikkopellon näkeminen oli samaan aikaan kaunis, mutta myös mykistävän surullinen kokemus. Harvoin mikään yksittäinen taideteos on herättänyt minussa niin monia ajatuksia ja kysymyksiä. En malta olla kirjoittamatta ajatuksiani ylös, vaikka ne eivät liitykään matkailuun millään tavalla. Siksipä virallinen turistiopaspostaus päättyykin tällä kertaa näin lyhyeen.


Tuona päivänä ja tuona hetkenä väkivaltainen ja epäluonnollinen kuolema oli vahvasti läsnä. Muutamina ohikiitävinä hetkinä unikkojen sijasta silmieni edessä lepäsivät 888 246 sotilaan ruumiit, jotka aikanaan olivat joillekin toisille ihmisille korvaamattoman rakkaita. Läheisilleen he olivat puolisoita ja lapsia, pikkuveljiä ja isoveljiä, ystäviä ja kanssakulkijoita. Minkälainen hinta maksettiin lähes miljoonan lahjakkaan, älykkään, hyväntahtoisen ja työteliään miehen uhraamisesta oman isänmaansa hyväksi? Mitä maailma menetti, kun liian monta korvaamattoman ihmisarvon omaavaa miestä pystyttiin uhraamaan suuremman päämäärän edessä? Oliko saavutettu päämäärä kaiken  kuoleman arvoinen? Entä ne, jotka selvisivät? Minkälaiseen maailmaan he pääsivät jatkamaan elämäänsä, kun 20 vuoden kuluttua oli edessä, jos mahdollista, vielä hirvittävämpi ja tuhoisampi sota?

En osannut vastata esittämiini kysymyksiin muuten kuin miettimällä, milloin itse olisin valmis uhraamaan itseni suuremman päämäärän hyväksi. Toisin kuin menneinä vuosikymmeninä ja -satoina, en olisi valmis uhraamaan itseäni oman maani itsenäisyyden vuoksi, vaikka rakastankin syvästi Suomea. Maani on tuttu ja rakas. Siellä läheiseni elävät ja kuolevat. Siellä sijaitsevat jo edesmenneiden rakkaitteni haudat. Siellä nököttää meidän mökki ja meidän laituri, ja auringonlasku tekee samanlaisen varjon kotini nurmikolle joka ilta. Ja tuolta tulee tuttu kettu tutun aidan raosta ovelat silmät viiruina.

Mutta mitä enemmän matkustan, sen keinotekoisemmilta valtioiden rajat alkavat tuntua. Millä oikeudelle me omistamme juuri Suomen ja argentiinalaiset Argentiinan? Mikä oikeus vain Suomen rajojen sisäpuolella asuvilla on tiettyihin valtion myöntämiin etuuksiin? Miksi me ajattelemme olevamme oikeutettuja niihin vain siksi, että olemme syntyneet ajan saatossa määrättyjen rajojen sisäpuolelle? Miksi me koemme, että olemme oikeutettuja omistamaan Suomen, vaikka emme ole tehneet muuta kuin sattuneet syntymään ja pysymään elossa siellä? Miksi me koemme oikeudeksemme rajoittaa muualta tulevien lukumäärää siksi, että he tulevat muualta?


Minusta on kiva omistaa. Pieni pala ihan omaa maata ja tietenkin oma talo ja sitten mökki ja sen päälle vaikka villiintynyt metsikkö. Mutta että omistaa kokonainen valtio? Seisoa valtakunnanrajan päällä ja sanoa, että tämä puoli on minun ja tuo toinen on sinun, sillä tämä on minun synnyinoikeuteni ja tuo on sinun. Miten minä sen rajan omistan, kun en voi sitä ostaa? Vai ostinko rajan samalla, kun sopeuduin omaan yhteiskuntaani ja aloin noudattaa sen lakeja ja kävin sen kouluja ja käytin sen terveyspalveluja?

Maailmalla matkustellessa "me ja muut" -keskeisyys sekä rajojen ja muurien pystyttäminen alkavat tuntua yhä enemmän pikkumaiselta ja eriskummalliselta. Matkustaja voi omistaa koko maailman sillä, ettei omista yhtään mitään, koska jotkut asiat vain kerta kaikkiaan ovat yhteisiä kaikille. Valloitin kerran yhden matalan vuoren kiipeämällä sinne. Niin tosin valloittivat 300 000 muutakin ihmistä jo saman vuoden aikana. Tekikö se kokemuksestani vähemmän ainutlaatuisen? En usko.

Palatakseni vihdoin ajatukseen uhrautumisesta suuremman päämäärän eteen, itsenäisyys ei ole se päämäärä, minkä vuoksi taistelisin. (Jottei minusta saa ihan kauhean epäisänmaallista kuvaa, niin mainittakoon tässä välissä muun muassa se, että vuodatan joka kerta ylpeyden ja onnenkyyneliä, kun suomalainen urheilusankari pääsee mitaleille.) Itsenäisyys on uhrattavissa, jotta henkilömenetyksiltä vältyttäisiin.

Sen sijaan asia, josta en voisi taisteluitta luopua, ovat ihmisoikeudet, joihin jokaisella ihmisellä on oikeus riippumatta siitä kuka tai missä hän sattuu olemaan. Jos näitä oikeuksia rikotaan räikeästi, minun kai täytyisi olla myös valmis kuolemaan niitä puolustaessani. Silloin voisin sanoa, että kuolemani oli uhraus, joka kannatti tehdä parempaa maailmaa rakennettaessa.

Blood Swept Lands and Seas of Red -muistoteoksen lisäksi myös vuoden takainen käynti Auschwitz-Birkenaun keskitysleirillä oli järisyttävän ajatuksia herättävä kokemus. Eräs viisas teksti jäi minulle siitä käynnistä erityisesti mieleen. Harmi vain, etten muista sen sanojaa: "Ensin keskitysleireille vietiin slaaveja, mutta koska en ollut slaavi, en kokenut tarvetta puolustaa heitä. Seuraavaksi leireille kärrättiin romaneja, mutta koska en ollut romani, annoin heidän tehdä sen vastustelematta. Sitten vietiin juutalaiset, mutta suljin päättäväisesti silmäni, koska en ollut juutalainen. Lopulta keskitysleirille vietiin minut, ja silloin ei ollut enää ketään puolustamassa minua, koska kaikki muut oli viety sinne jo ennen minua".

Amerikkalainen sotilas kertoi eräässä dokumentissa, että vapauttaessaan toisen maailmansodan lopussa keskitysleireillä hengissä selvinneitä ihmisiä, hän vihdoin ymmärsi, minkä takia hän oli sotinut. Isänmaallisuus, valtakunnanrajat ja kaupunginmuurit olivat menettäneet merkityksensä sotilaan elämässä jo kauan sitten kaiken järjettömän tappamisen keskellä. Hän ei enää ymmärtänyt, mitä puolusti ja minkä vuoksi taisteli. Vasta sodan viime hetkillä löytyneet keskitysleirit ja niiden todellisuuden näkeminen saivat sotilaan löytämään sotimisensa tarkoituksen. Hän ei ollutkaan taistellut isänmaansa puolesta, vaan sorrettujen ja kidutettujen ihmisten oikeuksien puolesta. Näin sota tuntui oikeutetulta.

Yleensä olen maailmalla hirvittävän ylpeä suomalaisista ja suomalaisuudesta. Ukrainan sodan myötä olen kuitenkin joutunut tuntemaan suomalaisuudesta myös häpeää. Sen sijaan, että suomalaiset olisivat seisoneet ylpeänä ja yhdenmukaisena joukkona EU:n Venäjälle määräämien talouspakotteiden takana, Suomessa nostettiin suurimmaksi uutisoinnin aiheeksi talouspakotteiden vaikutukset Suomen talouteen. Viennin tärkeys Venäjälle koskettaa tietysti suuressa määrin Suomea, onhan Venäjä maallemme ehkä tärkein vientikumppani. Mietin, missä vaiheessa suomalaisista tuli pikkumaisia omaan napaan tuijottelijoita kuuluisan suomalaisen sisukkuuden sijaan? Joskus sorrettujen puolustaminen vaatii korean puheen lisäksi myös tekoja, ja tekojen seuraukset saattavat olla epämiellyttäviä meille. Talouspakotteista seuraa työttömyyttä ja talouden taantumista, mutta samalla lähetämme Venäjälle edes jonkinlaisen viestin, että täällä me olemme emmekä hyväksy toimianne.  

Kaiken kaikkiaan aikamoinen ajatusketju lähti liikkeelle Tower of Londonin pihalta! Kuten aluksi sanoin, harvoin mikään yksittäinen taideteos on herättänyt minussa niin monia ajatuksia ja kysymyksiä. 

maanantai 15. syyskuuta 2014

100 vuotta sitten


100 vuotta sitten alkoi yksi maailman tuhoisimmista ja synkimmistä sodista, kun ensimmäinen maailmansota sai koko sen aikaisen Euroopan ja muun maailman sekaisin.

Lontoossa ensimmäistä maailmansotaa on muisteltu monin eri tavoin. Yksi muistoteos pystytettiin viikon ajaksi Victoria Tower Gardensiin. Teosta kutsuttiin nimellä Spectra, ja sen suunnitteli japanilainen taiteilija Ryoji Ikeda.


Elokuun 4.-11. päivien välillä valoteos loisti puistossa auringonlaskusta auringonnousuun asti. Spectra oli 20-metrinen valopylväs, johon valo tuli kaiken kaikkiaan 49 eri valolähteestä, joiden seassa ihmiset pääsivät kävelemään.

Spectra näkyi taivaalle heijastuvana sinisenä valona monien kymmenien mailien päähän. Teos näkyi hyvin myös meidän kotiovelle, joka sijaitsee vain kuuden kilometrin päässä Victoria Tower Gardensilta.







































Me haluttiin R:n kanssa nähdä teos ihan kunnolla, joten toiseksi viimeisenä päivänä ennen muistoteoksen poistamista matkustettiin Westminsteriin iltavuoron päätteeksi. Ja jouduttiin oikein jonottamaan puistoon pääsyä monen muunkin kiinnostuneen kanssa. Istuttiin vähän aikaa puistossa ja yritettiin laimeasti mennä kävelemään valopylväiden sekaan, mutta tultiin nopeasti siihen tulokseen, että parempi pysytellä poissa pahimman tungoksen seasta.

Spectra oli hieno ihan läheltäkin katsottuna, mutta ehkä parhaiten sen hienous erottui joen toiselta puolen ihailtuna.

torstai 11. syyskuuta 2014

Lisää katutaidetta



Blackall Streetin lisäksi sykähdyttävää katutaidetta voi lähteä etsimään esimerkiksi Shoreditchin New Inn Yardilta tai Redchurch Streetilta. Kivointa on ehkä kuitenkin pyöriä Itä-Lontoon kaupunginosissa ihan ominpäin ja kävellä päämäärättömästi tutkimassa eri katuja. Samalla voi ihailla nurkan takaa pilkistäville katuteoksille.

Yhdellä kävelyreissulla olimme ystäväni S:n kanssa kovaa vauhtia menossa fiilistelemään erään Shoreditchissa sijaitsevan parkkipaikan hienoja graffiteja, mutta vartija hääti meidät tuiman näköisenä pikaisesti pois. En olisi millään malttanut lähteä, kun sormi painoi jo vaativasti kameran liipaisinta. Mutta eipä se vartija uskonut, kun sanoin, ettemme aio vahingoittaa hienoja autoja, vaan ottaa sen sijaan vähän hienoja kuvia.

Lontoossa on katujen varsilla vielä jonkin verran jäljellä mahdollisesti maailman tunnetuimman katutaiteilijan, Banksyn, teoksia, mutta suurin osa on joko peitetty, uudelleen maalattu tai varastettu. Mayfairista voisi mahdollisesti löytyä yksi teos, jonka yritän etsiä vielä joku päivä.




keskiviikko 10. syyskuuta 2014

Katutaidetta


Itä-Lontoon Shoreditch, Hackney ja Brick Lane ovat katutaiteen superkehtoja. Kävelipä alueilla missäpäin tahansa, ennen pitkää törmää varmasti todella mieleenpainuviin teoksiin.

Erityisesti Shoreditchissa sijaitseva Blackall Street on käymisen arvoinen paikka, jos yhtään kiinnostaa fiilistellä graffitien ja muun katutaiteen parissa. Katu on itsessään aika lyhyt, mutta katuja reunustavat varasto- ja makasiinirakennusten seinät ovat tupaten täynnä maalauksia.




























Blackall Streetilta löytyy muun muassa walesilaislähtöisen katutaiteilijan Pure Evilin teoksia, joita ovat esimerkiksi nuo  alempana kuvatut naiset vuotavine silmineen. Pure Evilillä on oma taidegalleriansa lähellä Blackall Streetiä, ja myynnissä oleva taide näytti liikkuvan sadoissa ja tuhansissa punnissa.