tiistai 24. kesäkuuta 2014

Pikavisiitti Cambridgessa

Kiitokset mahtavalle ex-työkaverilleni SMP:lle, koska hänen takiaan pääsimme viime maanantaina työnantajan kustantamana vierailemaan Cambridgessa. Vannoutuneena lentomatkustamisen vastustajana ja luonnon väsymättömänä puolustuspuhujana SMP ei halunnut assarivuoden loputtua lentää Suomeen, vaan hän päätti matkustaa kotimaahan aatteitaan kunnioittaen; laivan kyydissä.

Laiva Suomeen lähti maanantaiyönä Harwichista, Englannin ikiomalta Perähikiältä.

Työnantaja lupasi minulle kirkon auton käyttöön, jos kuluttaisin vapaapäiväni viemellä SMP:n Harwichiin. Auton palauttamisella ei kuulemma olisi kiirettä, kunhan saman vuorokauden aikana sen parkkeeraisin takaisin kirkon eteen. Minähän tietenkin innostuin tästä mahdollisuudesta ja aloin googlaamaan kaikkia hienoja ja upeita paikkoja Harwichin ja Lontoon välissä. Mutta arvatkaapa mitä? Niitä ei löytynyt yhtään. Briteissä hienoista nähtävyyksistä ja paikoista on runsaudenpulaa, mutta Itä-Englanti ei kuulu mihinkään turistikategoriaan. Tästä huolimatta muutkin assarit innostuivat ilmaisesta reissusta ja yhtäkkiä meitä olikin täysi autollinen lähdössä saattamaan SMP:tä kohti Suomea.

Koska lyhimmän reitin varrelta ei kerrassaan löytynyt mitään kiinnostavaa, päätimme laajentaa reviiriämme hieman ja kartalta silmiin sattui vanha yliopistokaupunki Cambridge. Vierailukohde toi meille noin 160 ylimääräistä kilometriä ajettavaksemme, mutta suhtauduimme maanantaipäivän huviajeluun innokkaina.

Cambridgeen pääsi Lontoosta yllättävän nopeasti ja syöksyimme heti perille päästyämme lounaalle. Sen jälkeen kiertelimme nelisen tuntia kaupunkia. Harmittavasti yliopistoissa vietettiin valmistujaispäivää, joten kaikki kampukset olivat yleisöltä suljettuja. Jouduimme tyytymään ikkunoista ja portinpielistä kurkisteluun. Pienesti olin katkera siitä, ettei Oulun yliopisto ole ulkonäöltään aivan samannäköinen kuin Cambridgen vanhimmillaan keskiajalla rakennetut kampukset.

Yksi Cambridgen tunnusmerkeistä on Camjoki, jota pitkin opiskelijat ja turistit lipuvat vuokraveneillään. Veneitä kutsutaan punt-veneiksi ja ne eivät toimi soutamalla, vaan niitä työnnetään eteenpäin pitkällä punt-nimisellä sauvalla.

Veneitä voi vuokrata joko "kapteenin" kanssa, joka käyttää sauvaa tai sitten opetella itse työntelemään keppiä mutaista pohjaa pitkin. Pikaisen aikataulun vuoksi emme ehtineet vuokrata venettä, mutta ihmisten erilaisille veneilytyyleille nauraessamme tulimme siihen tulokseen, että olisimme ehdottomasti valinneet kapteenillisen veneen. Näimme jopa yhden veneen kippaavan ympäri ja uimisreissuhan siitä veneilijöille tuli.

Cambridgen vierailumme huipentui herkullisiin crêpes -herkkuihin, jonka jälkeen jatkoimme matkaa Harwichiin.